Over hipsters en brandhaarden

Als je tussen oktober 2009 en september 2012 een iPhone hebt gekocht, of gratis hebt gekregen bij je abonnement, of ongevraagd opgestuurd hebt gekregen na aanschaf van twee pakken halfvolle melk bij de Jumbo, of weet ik veel, dan loop je schijnbaar kans dat je een bom in huis hebt.

Geen zorgen, je hipsterspeeltje met al die kekke apps is veilig – het gaat om het adaptertje waar je het ding mee oplaadt zodat hij fijn vol meegaat naar het sushi-restaurant en dat coole concert van dat nieuwe hippe bandje waar ik vast nog niet van gehoord hebt. Om precies te zijn gaat het om de A1300 adapter en je kunt hem gratis omruilen bij de Apple store.

Prima service zou je zeggen. Dingetje stuk, terugbrengen, nieuw dingetje – helemaal toppie. Maar even verder denken, lieve lezers. Geen zorgen: fabel doet het rekenwerk zodat jullie het niet hoeven doen. Want wanneer begint een groot bedrijf met het terugroepen en gratis omruilen van produkten? Als de kosten daarvan lager geschat worden dan de kosten van het niet terughalen en omruilen, bijvoorbeeld door ingeschatte kosten van rechtszaken van hipsters wiens afgebrande appartementje rechtstreeks te wijten is aan het tragische plasje hipsteradapter dat nu bij het gesmolten stopcontact ligt.

De adapter werd uitgeleverd sinds 2009 en zat bij alle 3GS, 4 en 4s modellen die in de daaropvolgende van drie jaar werden verkocht. Apple is niet heel scheutig met specifieke verkoopcijfers voor Europa – ik meen te kunnen schatten dat ze wereldwijd zo’n 70 miljoen van de dingen over de toonbank hebben geschoven in die periode. Aangezien het probleem schijnbaar alleen de 220V adapters betreft, tellen cijfers uit de VS en Azië nu even niet mee. Zullen we zeggen 20 miljoen stuks? Dat zijn veel potentiële brandhaarden.

Je besluit als bedrijf niet om op de paniekknop te drukken als er één melding binnenkomt, lijkt me zo. En laat je niet misleiden door de beheerste tekst op de speciale website – het maakt niet uit hoe je het spint, als je iets terugroept druk je op de paniekknop. Dus hoe veel meldingen zouden er moeten zijn voordat Apple besloot om “uit eigen beweging” tot deze actie over te gaan. Nog zoiets natuurlijk… “uit eigen beweging”… dat zeg je als je je website live hebt staan tien minuten voordat het eerste slachtoffer met een aan zijn hippe baard vastgesmolten hipsterbril zich op TV aandient.

Ik ben enorm teleurgesteld, maar niet in Apple. Ik ben teleurgesteld in al die iPhone gebruikers die nog niet waren overgestapt op de nieuwe A1400 adapter. Want dat is toch wat al die malloten doen als er iets nieuws uitkomt? Hup, naar de winkel om veertig euro over de balie te schuiven voor een nieuwe apparaat omdat het anderhalve millimeter dunner is. Dat je je vrienden op bezoek hebt voor geimporteerd bier en hippe olijven uit dat kekke nieuwe tentje om de hoek en dat één van die gasten dan puntig vraagt: “Heb jij de oude adapter nog?”

Misschien dat je je daar uit kunt redden door te zeggen dat je hem in dat leuke vintage-winkeltje hebt gekocht. Het is nog niet te laat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *